Tisztelt Jogsegély!

A nyáron olyan problémába ütköztem, hogy felhívtam egy
iskolaszövetkezetet árufeltöltési, pénztáros munka miatt. Mondták, hogy másnap
tudok-e menni betanulni. Ez május végén történt. Betanulás megtörtént,
munkaszerződés megírva, stb. Mondták majd hívnak dolgozni. Eltelt 1 - 1,5 hét -
semmi. Felhítam Őket, és jött a válasz, hogy nem kapták meg a munkabeosztást.
Innentől kezdve egy hónapon keresztül minden héten hívtam Őket, és ugyanezt  a választ kaptam,holott mindig mikor bementem
abba az áruházba, szinte csak diákok voltak, igaz a legtöbb másik
iskolaszövetkezettől. Utána olyasmit mondtak a telefonba, hogy a boltnak a
vezetősége a mi iskolaszövetkezetünket nem akarja a "legnagyobb
forgalomba" ott látni,  pláne amelyik diáknak még kódja sincs a
kasszához. Ezután augusztus végén felhívtam őket, mondták már nem dolgoztatnak
ott, és belátható időn belül nem lesz munka.

Eközben más diákszövetkezethez sem tudtam fordulni munkához,
mert az egyetlen iskolalátogatási igazolásomat innen nem kaphattam vissza még
ha kilépek Tőlük, akkor sem.

Mit lehet tenni ilyen esetben, vagy, hogy ilyen többet ne
fordulhasson elő?

 

Kedves Levélíró!

 

A leírásod alapján tipikus iskolaszövetkezettel kapcsolatos
problémával kerültél szembe. A diákmunka ezen formája rugalmas a diákok
számára, mert nincs kötelező, állandó munkavégzés, így akkor vehető igénybe,
amikor éppen ráérsz. Ugyanakkor a diákmunka ugyanezt a rugalmasságot biztosítja
a szolgáltatási igénybe vevő harmadik fél (akinél a munkavégzés zajlik) számára
is, mert csak arra az időre kéri és fizeti a szövetkezet szolgáltatását, amikor
szükséges. Ez azzal jár, hogy a szövetkezet kénytelen, ha úgy tetszik, köteles
alkalmazkodni a partnerei igényeihez, és csak akkor tud a diákoknak munkát
adni, amikorra a partnere azt kéri tőle. Sőt, ezt a rugalmasságot olyan
szabadon is értelmezik sokszor, hogy megrendelnek tíz főt másnapra, majd egy
óra múlva húszra emelik, majd egy újabb óra múlva, mikor már ötven diákot
felhívtak a szervezők, és tizenöt el is vállalta, lemondja a cég az összest, és
egy főt sem kér. Ilyenkor a szövetkezet „tartja az arcát” a partnere
határozatlansága vagy szervezetlensége miatt.

Az általad leírt esetben nem érzékeltem rossz szándékot a
szövetkezet részéről. Talán még abban sem hibáztak, hogy nem kaptál megfelelő
tájékoztatást a dolgok állásáról.

A konkrét esetben az iskolalátogatási igazolás hiányát jelölted
meg, amiért nem néztél másik lehetőség után. Amennyiben nappali tagozatos
tanuló vagy hallgató vagy, akkor az oktatási intézmény a tanulói vagy hallgatói
jogviszonyod fennállását a kérésedre köteles igazolni, és nem korlátozott, hogy
ezt mennyi alkalommal kérheted. Azaz akármennyi iskolalátogatási igazolást
kérhetsz. Ehhez hasonlóan a szövetkezet sem korlátozhatja, hogy rajta kívül még
mennyi iskolaszövetkezettel létesítesz tagi jogviszonyt.

Mit tehetsz tehát, hogy ilyen ne forduljon elő többet? A szünet
előtt kérj több iskolalátogatási igazolást, és jelentkezz be minél több
iskolaszövetkezethez. Keresd folyamatosan a friss lehetőségeket a honlapjaikon,
telefonon, személyesen az irodáikon. Ne várj tétlenül, ha találtál egy neked
tetsző lehetőséget, de az bizonytalan, hanem keress tovább. Olyan
iskolaszövetkezetet keress, akiknél látod a profi hozzáállást, tájékozottságot,
felkészültséget, és akiknek több lehetősége van. Ha így jársz el, jóval nagyobb
eséllyel kapsz munkát, mintha ragaszkodsz egy reménybeli lehetőséghez.

Remélem tudtam segíteni!

 

Üdvözlettel:

Simon Balázs

igazgató

Fürge Diák Iskolaszövetkezet

1118 Budapest, Előpatak u. 78.

Tel: 1/248-2010; Fax: 1/248-2016

www.furgediak.hu